Lugu sellest, kuidas minust vegan ei saanud (ega saa ka kunagi!)

Viimasel ajal avan ma blogisid väikse hirmuga. Nimelt selle hirmuga, et jälle on keegi otsustanud veganiks hakata. Et kõigepealt võtab väikse sammu taimetoitluse suunas, aga millalgi tahab täiesti veganiks muutuda. Ja ma iseenesest ei tee seda ideed maha, inimesed ja nende valikud, las olla. Mis mind aga imestama paneb, et kuidas kõik nii ühel ajal selleni jõuavad? Kas viimasel ajal on mingi massipsühhoos lahti läinud või? Ma saan aru, et inimene teebki oma valikud mingil põhjusel, aga nii ühel ajal? Minu meelest on see nii trendivärgiks saanud, et kui sa vegan pole (või vähemalt poolel teel sinna pole), siis sa oled nagu rongist maha jäänud. Mina olen ilmselgelt sellest rongist maha jäänud ja üliõnnelik selle üle.

Jah, ma tean, et muidugi ei tohiks loomi süüa. Elus ei tohiks palju muid asju ka teha, aga ikka tehakse. Mina söön liha ja jään seda igavesti sööma. Ma võiksin seda ka mitte süüa, kui ma tahaksin, aga ma ei taha. Jah, kui mul endal oleksid mingid tervislikud põhjused või allergiad, miks ma seda teha ei võiks, siis ma jah  seda ei teeks. Kuna mul seda aga pole, siis teen.

Ehk siis see on postitus sellest, kuidas minust veganit ega taimetoitlast ei saa. Mitte iial.

Tervitustega Jaanikalt ehk lihasööjalt, kes ei plaani mitte kunagi taimetoitlaseks hakata ega isegi sellele mõelda.

14 thoughts on “Lugu sellest, kuidas minust vegan ei saanud (ega saa ka kunagi!)

  1. No oletame, et kui kunagi liha enam ei müüda, siis pole sul enam valikut😀

    Ma ka märkasin, et mõned avastasid selle maailma hiljuti justkui samal ajal. Ise ka kaalusin seda juba ammu ja mitmeid kordi, aga pole mu toitumine muutunud, liha söön siiski vähe, siis kui isu on. Ja seda isu on pigem harva. Kui poleks nii isekas olend, siis vòiks ühiskonna tulevikule mòeldes lihast ehk loobuda, aga samas võiks üldse palju asju teha, aga millegipärast ei tee…

    Ootan seda lainet, mil elektroonikale EI öeldakse ja blogid kinni pannakse😀

    • Haha, see viimane trend oleks päris hea (Y)😀 Eks näis jah, mis see järgmine trend olema saab.

      Mina isiklikult söön liha vastavalt vajadusele, päris igapäevaselt kusjuures ei söö, aga siiski piisavalt. Ma oma postituses ei teegi absoluutselt taimetoitlust ega veganlust maha, aga just see mind panigi seda kirjutama, et kuidas see teadmine kõigile nii samal ajal jõudis. See on kohati nagu see hipsterite värk, et vanasti olid nad ikka vähemuses, aga nüüd on popp olla hipster, iga teine on😀

      • Ja kui liha enam ei müüda, siis peaksin minagi loobuma, aga ma arvan, et minu elu ajal seda ei juhtu. Ehk järgmises elus on maailm juba nii palju “parem paik”, kus liha enam osta ei saa.

        Panin kusjuures Facebooki taolise postituse ja üks mu tuttav kommenteeris seda niimoodi (ütlesin, et mul on oksendamiseni sellest, et igast blogist saab lugeda, et liha asendatakse sojaga): “Soja sisaldab taimset östrogeeni, mis tekitab kaalutõusu (eriti meestel). See on üldsegi mõeldud loomasöödaks ehk loomade nuumamiseks, nii et jah, palju õnne neile, kes iga päev soja tarbivad.”

        Mina seda infot ei teadnud, aga ehk abiks neile, kes kavatsevad oma lihatoidud sojaga asendada, et kui peaks juhtuma, et kaal peaks tõusma hakkama, siis oskate põhjust otsida. Muidugi sõltub see inimesest, kõigile see kindlasti nii ei mõju.

      • Kui inimene kardab östrogeeni, siis tuleks tal hoopis piimatooteid mitte tarbida, mis on östrogeeni täis🙂 + soja ei sisalda tegelikult östrogeeni, vaid fütoöstrogeene.

  2. Inimesed on ammust ajast liha söönud ja on tulnud välja grupp, kes otsib endale järgijaid. Muidugi on looma ka mängus suured rahad lihakombinadid teenivad ju selle pealt. bisnis is bisnis olgu ta kui verine tahes, aga seda tehakse selle nimel et rahvas nälga ei sureks.

  3. Ma ise tulin selle mõtte peale ,aga matsin selle ka kohe maha ,sest mulle öeldi ,et üks 15 aastane hakkas kaa veganiks ja see asi lõppes surmaga😦 .Ja mulle öeldi ka ,et noored vajavad liha jne.Ja samas mida annab see Eestis elavale inimesele kui ta on vegan ? Sest minu teada Eestis ei kasutata töötustes vägivalda (ei peksta jne..).See toimub minu meelest ainult Ameerikas.(Vaatasin youtubest üht klippi ´´Meet your Meet´´ ).Arvan ,et Eestis ainult see ,et antakse särakat ?Igatahes julgen arvata ,et nii hull ikka Eestis pole kui seal videoklipis .

  4. Eks need lained käi igal pool. Samamoodi nagu hetkel on iga teine blogi – vaata mis mul täna seljas on. Mina mäletan veel aega, kus inimesed panid hommikul riided selga ja võtsid need õhtul seljast jälle ära – ning ei pidanud vajalikuks sellest tervele maailmale kirjutada. Samamoodi oli lastega, kes sündisid ja kasvasid ilma selleta, et ülejäänud maailm nende mähkmete sisu ja materjali analüüsiks. Samamoodi oli kirjandus midagi enamat kui suvalise inimese – suvalised mõtted. Palju on muutunud🙂
    Trend on see tõepoolest ja Eestisse jõudis see asi tõesti alles nüüd äsja – mujal maailmas on juba mitu-mitu lainet taimetoidulaineid käinud. Muide eestlastele (kindlasti ka teistele rahvustele, aga no ma ennekõike tean eestlasi) meeldivad taolised buumid. Teine oluline faktor on see, et nüüd lõpuks on ka veidi vegan kaupu tekkima hakanud. Varem neid ju lihtsalt polnud – seega mis trendi sa ikka teed, kui pole nö tooteid ja asju mis trendi võimalikuks teevad. Ehk siis selleks, et titeblogi trend tekkida saaks on ikka esialgu vaja blogisid🙂.
    Üksikuid näited, kus keegi on millegi tagajärjel ära surnud leiab iga asjaga – alustades patjadest ja lõpetades kosmosesüstikutega. Seda kõike võib endale argumendiks võtta, kui selleks soovi on. Seda kui palju erinevaid antibiootikume tänapäeva keskmine loomaliha täis pumbatud on, ei tea arstidki – rääkimata tavakodanikust. Üks mis kindel, need reklaamfilmid üksikust uitavast lehmast kuskil alpi aasade vaikuses, on sama tõesed kui päkapikud. Samas jah, on ka inimesi, kes teavad, et päkapikud on olemas🙂
    Seda, et Eestis on midagi oluliselt paremini kui mujal maailmas on tänases globaalses maailmas üsna sinisilmne loota. Jah, tõsi, ilmselgelt on keskmine USA’s asuv farm umbes sama suur kui pool Eesti lihatööstust, aga see ei muuda fakti, et kasumipõhised on mõlemad ning need Maakodus näidatud robotlüpstavad lehmad on samasugune näidisfarm nagu alpi-aasal kepslev lehmake. Kindlasti mingi 0,000001% loomadest saab ka kõige selle hea osaliseks, kuid see pole kindlasti enamus – isegi pool mitte. See, kuidas loomadesse suhtutakse on kenasti näha selle karusloomade teema valguses. Arvata, et lehmadele tehakse individuaalselt pai ja talle pakutakse 100 ruutmeetrist alati värske heinaga aset on vähe usutav – kui seda tehtaks maksaks loomaliha ja selle produktid 100 eurot gramm ja ülespoole.
    Inimesed on ka aegade algusest saadik üksteist maha löönud. Miskipärast selles osas oleme enamuses ühelmeelel, et see on kuidagi barbaarne või nii😉 Need vana-aja näited ja jutud ja traditsioonid jms on lihtsalt üks lõpututest ettekäänetest, miks midagi teha või mitte teha. Ehk siis põhjuse leiab alati.
    Ma ei ole kaugeltki vegan – samas jah – ma sooviks selleni jõuda ja olen seda soovinud pea 20 aastat🙂 Ma mõistan miks kõikvõimalikud trendid tekitavad teatud hulgas inimestest tülgastust – minus endas kah. Trendihoorlus ei ole kindlasti minu teema ja selles osas mõistan täiesti. Samas mulle tundub, et teatud asjades jääb trendikus tahaplaanile ja olulisemaks osutub see, mida inimene tunnetab ja tunneb. Ja on arusaadav, et kõik ei saagi ega peagi olema veganid. Samas ma usun ja loodan, et see on üks vähestest trendidest, mis mu meelest on päris headel eesmärkidel. Kui me üsna kärmelt püüame oma ühiskonnas samastuda kõikvõimalike staaride ja moodidega, siis miks küll on meil nii raske samastuda selle loomaga kelle elu kulgeb 24/7 kuskil hämaras farmis ning lõppeb lihtsalt järjekordse kolesteroolitombuna inimese arterites. VÕi, et kui oli trend, et veele on pandud kaasa hea mõju või jõud – siis miks on raske näha samasugust seost loomades, kelle liha sisse vohmime ning kes on hoolivust näinud sama palju kui pingviin jääkaru. Isegi kui jätta kõrvale kõik need söötades olevad laboritooted, mida testitakse loomade ja seejärel inimeste peal. Muide siin ongi üks suurtest vahedest – omal ajal sõi loom suhteliselt puhast rohtu ja asi ants – nüüd neid süsistakse ja pumbatakse täis igast laborisvalmistatud geneetiliselt muundatud jama. Seega, võrdlus, et inimkond on liha kogu aeg söönud on vaid üks aspekt tervest spektrist.
    Ehk siis igale oma🙂
    Kes sööb muundatud porgandit, kes muundatud lehma😀
    Fakt on ja jääb – me kõik sööme midagi😉
    (ps tegelikult kui nüüd mõelda, siis on inimesi, kes väidavad, et nad ei söö füüsilist, vaid toituvad vaimsest – seega kõik v.a. viimati mainitud söövad midagi😉

    • Kõigepealt suured tänud nii pika ja põhjaliku kommentaari eest (see on ilmselt kõige pikem kommentaar, mis mu blogisse kunagi jäetud on!), Ragnar!🙂

      Ma oma postituses ei teinudki taimetoitlasi ega veganeid maha, sest ma arvan, et kui inimene on selleni jõudnud, siis on ta piisavalt uurimistööd teinud – ehk siis see alustamise otsus ei tule tavaliselt päevapealt. Mina aga just arutlesin sellel teemal, et kas see veganlus jääbki siis lihtsalt praeguseks moeasjaks… Ma olen üsna kindel, et paljud sellega alustanud inimesed lõpetavad paari kuu jooksul, sest siis on juba midagi muud IN. Ja vot selline alustamine on minu meelest natuke veider, et tahetakse nii-öelda vooluga kaasa minna. Kui seda tehakse eetilistel põhjustel, siis on muidugi hoopis teine teema, aga praegu tundub, et selline mõtteviis on lihtsalt populaarne. Ja ma ütlen ausalt, et mind on alati pannud imestama inimesed, kes lähevad vooluga kaasa, sest KÕIK teised (loe:väga paljud) on niimoodi teinud. Minu jaoks on need inimesed natuke selgrootud, aga see on puhtalt minu isiklik arvamus.

  5. Jah, olen täiesti nõus Sinuga. Ja kuigi mulle isiklikult trendid ei meeldi, siis paraku on tihti just need trendid, mis iga uue lainega tekitavad uusi “püsiliikmeid”🙂 Sest kuskilt peab info inimesteni jõudma. Seejuures olulist osa mängib ka Sinu postitus, kuigi Sa esindad seda osa, keda see teema ei kõneta. Mõnele on vaja ülistust, et viimane samm astuda, teise lükkab jällegi “üle ääre” just taoline kindel ja kaalutletud “vastasleeri”(eks me kõik oleme siiski üks inimleer😉 arvamus🙂 Aga kas see veganluse “trend” jääb? See on huvitav küsimus, millele vist ühest vastust ei ole. Üks veider mitte otseselt seotud fakt – vaatamata sellele, et Ameerikas ei ole olnud kunagi nii palju fitness ja jõusaale, on nad seal siiski tõsiselt hädas kaaluga. Ja kuigi tervislik toitumine on IN nii lihasööjate kui taimetoitlaste hulgas, tundub, et enamus siiski sööb seda, mida rahakott kannatab ja millest ollakse suuremas sõltuvuses. Ja see, et veganlus on IN ei tähenda kahjuks seda, et loomade elu oleks hetkel väga hea. Sellist loomade “iluasjadena” produtseerimist ei ole küll vist kunagi varem olnud. Olen seejuures üsna kindel, et nii mõnelgi tulisel veganil istub salatit krõmpsutades ja loomade õigustest rääkides aretatud imekoer süles. Seda ajal, mil varjupaigad on loomi täis. Aga jah, samas kui mõelda edasi, kas see trend veganlusele läheb üle? Arvan, et teema aktuaalsus kaob, sest tuleb midagi uut ja huvitavamat🙂
    Tänud ka Sulle südamliku vastukaja eest.
    ps! küsimus jääb – kas pikkus on oluline või mitte?😉

    • Mehe pikkus või mille pikkus?😀 Mehe pikkus on minu jaoks natuke oluline tõesti, olen ju 182 cm pikk, seega loogiline on, et eelistan endast pikemaid mehi🙂

Lisa kommentaar

